Ter overweging Ter overweging

Er zit muziek in de kerk

Het kerstfeest ligt nog maar net achter ons of we maken ons al op voor de Goede Week en Pasen. De koren hebben net de Messiah van Händel gezongen of ze studeren al de Mattheus Passie van Bach in. Zo volgt de muziek het kerkelijk jaar.
Van de Messiah, althans van het Halleluja koor daarin, heb ik de meest bijzondere versie ooit in Afrika gehoord. Er werd een nieuw kerkgebouw geopend en het kerkkoor had het Halleluja ingestudeerd. Nu hoort er bij dat muziekstuk een orkestbegeleiding, maar de kerk had geen orkest. Op zich geen probleem, dan zing je A Capella. Nu zijn er ook een paar maten waar alleen het orkest hoort te spelen en geen zangpartij staat genoteerd. Wel, het kerkkoor zong zijn eigen partij, waar een orkestsolo stond was het doodstil, en je kon gewoon aftellen wanneer het koor weer inviel. Maar met een vuur, met een passie, dat overtrof alles wat ik ooit gehoord heb.
En de Mattheus… in een documentaire worden mensen geïnterviewd over wat de Mattheus voor hen betekent. Iemand vertelt: Er was een jongen, die voor zichzelf een kaartje gekocht had en toevallig was zijn plaats naast die van een meisje, dat ook alleen gekomen was. Ze hadden elkaar alleen met ‘Goedenavond’ begroet, verder niets. Maar tijdens de muziek zochten op een gegeven moment elkaars handen elkaar op. “En”, zei de geïnterviewde, “ze hebben elkaar nooit losgelaten, het zijn mijn vader en moeder.” Tja, zo kan muziek mensen bij elkaar brengen.
Daarom speelt muziek ook zo’n grote rol in onze kerkdiensten. En waar het in de rooms-katholieke kerk van oudsher vooral koormuziek is, hebben we in de protestantse kerken vooral de gemeentezang ontwikkeld. Het begon met de psalmberijmingen van Marnix van Sint Aldegonde en Datheen, waarbij in Nederland de berijming van Datheen is gekozen voor de gemeentezang. Maar het is niet bij de psalmen gebleven, al dateert het eerste gezangenboek, dat uitdrukkelijk voor gebruik tijdens de kerkdienst bedoeld was, pas uit 1938.
De kunst van een goed lied is dat het de taal van de bijbel verbindt met de taal van vandaag en dat de melodie van het lied die taal ook naar je binnenste draagt.
Voor mij was Willem Barnard een van de dichters die sublieme kerkliederen wist te maken. Er staan er een aantal in ons liedboek. Vorig jaar zijn alle 352 liederen van zijn hand gebundeld uitgegeven onder de titel “In wind en vuur”. Voor wie niet weet wat hij of zij moet vragen voor de verjaardag misschien een idee.
Een van de mooiste liederen vind ik:

De aarde is vervuld
van goedertierenheid
van goddelijk geduld
en goddelijk beleid.

Gods goedheid is te groot
voor het geluk alleen
zij gaat in alle nood
door heel het leven heen.

Het is een lied dat je meeneemt in het denken over Gods goedheid. Het is niet zo moeilijk om in Gods goedheid te geloven als het leven op rolletjes gaat en je blij fluitend door de dagen gaat. Barnard schrijft in het lied dat Gods goedheid daar te groot voor is. Zijn goedheid schiet niet tekort wanneer de dagen grauw zijn en het leven zwaar is, maar draagt ons dan ook. Dit lied is geschreven voor de tweede zondag na Pasen, wanneer over de Goede Herder wordt gelezen, maar kan natuurlijk op veel zondagen gezongen worden.
Zolang er liederen als deze worden gezongen in de kerk blijf ik geloof, hoop en liefde houden.

Ds. Cees van Veelen