Ichthuskerk Fairtrade

‘Fairtrade’ betekent letterlijk ‘eerlijke handel’. Bij Fairtrade producten worden producten uit ontwikkelingslanden onder eerlijke voorwaarden geproduceerd en verhandeld, dus met respect voor mens en milieu. Vakbonden zijn toegestaan, er is geen gedwongen arbeid of kinderarbeid. De boeren en producenten ontvangen een eerlijke beloning voor hun werk. Er zijn langdurige handelsrelaties zodat boeren en producenten kunnen investeren in zichzelf, hun familie, en hun gemeenschap. Bij de keuze voor grondstoffen of productiewijze schenken zij extra aandacht aan het milieu

Fairtrade Kerk:
Om de titel ‘Fairtrade Kerk’ binnen te halen, moet de Ichthuskerk aan drie voorwaarden voldoen. Zo moet de kerk bij alle bijeenkomsten Fairtrade koffie en thee schenken. Daarnaast moet er beleid zijn voor het uitbreiden van Fairtrade producten. Tenslotte is het belangrijk om u als gemeente te betrekken bij Fairtrade en in het vormings- en toerustingswerk hierbij stil te staan.
Met al deze punten zijn wij actief aan de slag gegaan gegaan met als resultaat: onze kerk is Fair Trade kerk.

Op www.maxhavelaar.nl ziet u hoeveel Fairtrade producten er al verkrijgbaar zijn in Nederland.